fbpx

Nordic Walking

 

Od 2008 roku Ostrowski Uniwersytet Trzeciego Wieku organizuje dla wszystkich chętnych słuchaczy kurs – Nordic Walking to więcej niż spacer dla grupy +50

Zajęcia cieszą  się dużym zainteresowaniem, a zaangażowanie i determinacja uczestników  jest niebywała.  Chodzimy z kijkami na terenie obiektu rekreacyjno-sportowego Piaski Szczygliczka i nie tylko

Podziwiamy razem piękno natury i krajobrazu. Grupa integruje się niesamowicie. Razem uczymy się techniki chodzenia, wiele rozmawiamy, dzielimy się swoimi doświadczeniami życiowymi. Spacer z kijkami okazał się znakomitą okazją do spotkań, poznania siebie i innych, a przede wszystkim jest dla nas doskonała zabawą i daje wszystkim wiele radości i satysfakcji.

Nordic  Walking  jest najszybciej rozprzestrzeniającym się sportem outdoor nie tylko w naszym mieście, kraju,  Europie ale  i na świecie. Liczba uprawiających marsz z kijkami zrzesza ze sobą kilka milionów ludzi.

Okazało się, że również na naszym Ostrowskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, mamy wielu entuzjastów tej formy aktywności ruchowej.

Nordic Walking sprawia, ze zarówno chodzenie rekreacyjne jak i sportowe chodzenie staje się  bardziej efektywne.

Podczas marszu są intensywnie angażowane mięśnie grzbietu, obręczy barkowej i kończyn górnych. Przy prawidłowym stosowaniu techniki chodzenia mięśnie tych partii ciała naprzemiennie napinają się i rozluźniają. Ponadto trenowane są mięśnie pośladkowe brzucha i grzbietu.

W porównaniu z chodem sportowym całkowita masa aktywnych mięśni zwiększa się podczas marszu z kijkami do 90% a konsumpcja energii jest większa przeciętnie o 20%.

 Rezultat jest taki, że uprawianie Nordic Walking jest bardziej efektywne bez dodatkowego obciążenia stawów kręgosłupa i kończyn dolnych.

 Nordic Walking jest bezpieczny, przyjemny i odpowiedni dla osób młodych i w podeszłym wieku. Jest także idealnym sportem stosowanym do redukcji wagi ciała, poprawy sprawności i trenowania wytrzymałości.

Poziom zajęć ma przede wszystkim charakter prozdrowotny, prewencyjny. Maszerując pracujemy nad swoja kondycją i zdrowiem a poziom intensywności zajęć jest optymalny i przyjemny dla całej grupy.

Uczestnicy sami zwracają uwagę, iż podczas spacerów z kijkami ich stawy są odciążane, zwiększa się ulga dla kręgosłupa i komfort w okolicach szyjno -barkowych, a plecy i kręgosłup mają odpowiednie wsparcie.

 Zbawienną rolę odgrywa przy tym technika korzystania z kijków, która powoduje, że:

 – utrzymujemy lepszą postawę, równowagę i stabilność podczas chodu (zwłaszcza w trudnym terenie)

 – nasza sylwetka jest bardziej wyprostowana, nieco wysunięta do przodu, uruchomione w ten sposób mięśnie grzbietu tworzą wsparcie dla pleców,

 – zwiększa się skuteczność rotacji górnej części tułowia oraz klatki piersiowej wokół kręgosłupa, a także aktywizacja łopatek i ruchomość obręczy barkowej,

 – łagodniejszy jest nacisk na stawy, część ciężaru ciała zostaje skierowana na kijki, a zatem plecy pozostają w bardziej łagodnym położeniu i nie występuje napięcie mięśniowe, które może grozić kontuzją,

 – kijki pomagają utrzymać optymalny środek ciężkości podczas chodu, co odgrywa istotną rolę w zapobieganiu problemom kończyn dolnych, a więc ułatwia rehabilitację,

 – pięta łagodniej kontaktuję się z położeniem, przez co kolana pracują bardziej elastycznie.

Nordic Walking jest też odpowiednią forma terapii dla pacjentów z niestabilnością miednicy, urazami kręgosłupa szyjnego, uszkodzeniami przeciążeniowymi, chronicznymi bólami pleców i mięśni. Pacjenci kardiologiczni, ludzie z nadwagą, chorzy na cukrzycę i choroby układu krążeniowo – oddechowego, a także osoby cierpiące na dolegliwości reumatyczne jak również amazonki mogą, a wręcz powinni uprawiając Nordic Walking.

 Można, zatem śmiało powiedzieć, że kurs Nordic Walking okazał się strzałem w dziesiątkę!!!

Chcemy nadal spotykać się, ćwiczyć i maszerować z kijkami. Bo przecież nie ma dla nas nic lepszego jak cieszyć się zdrowiem swoim i innych.

Gorąco pragnę zachęcić wszystkich słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, ich współmałżonków i przyjaciół do spacerowania z kijkami. Z korzyścią dla wszystkich będzie spędzanie czasu wolnego zamiast w domu przed telewizorem czy komputerem, aktywnie na świeżym powietrzu.

Nordic Walking nie tylko poprawi Wasza sprawność, może zmienić Wasze życie, ponieważ zyskacie zdrowie i nowe grupy przyjaciół.

Marta Libudzic

Leave a Reply